Jak pomóc dziecku radzić sobie ze złością?

Jakiś czas temu na blogu pojawił się tekst jak reagować na złość dziecka. W dzisiejszym wpisie wracam do tematu, jednak tym razem odpowiadam na pytanie: Jak pomóc dziecku radzić sobie ze złością? – chodzi mi o działania długofalowe, a nie bezpośrednie. Poniżej przedstawię kilka możliwych działań z podziałem na wiek dziecka.
Dzieci do około 6 roku życia

Kącik do rwania gazet — młodszym dzieciom łatwiej wyrazić złość przez działanie, dlatego rozwiązaniem może być rwanie gazet. Wybierzcie jedno miejsce w domu, gdzie będą leżały stare gazety. W chwili, gdy dziecko jest złe i chce jakoś tę złość wyrazić, może pójść w to miejsce i rwać, gnieść gazety. Ważna informacja — kącik do rwania gazet to nie miejsce zsyłki, do którego trafia dziecko za karę, bo się złości. To przestrzeń, gdzie może iść, by wyładować bezpiecznie złość.

Rysunek złości – innym sposobem może być rysowanie, gdy dziecko jest złe. Nieważne co rysuje, może zamazać całą kartkę. Nie liczy się obrazek, ale forma wyrażenia uczuć, które siedzą w dziecku.

Gniotek – czasami złość dopada dzieci poza domem, gdzie nie można zastosować powyższych sposobów. Z pomocą może przyjść robiony wspólnie gniotek. Gniotek to piłka/woreczek wypełniony miękkim tworzywem, do ugniatania. Możecie go wykonać z balona i mąki ziemniaczanej. Pamiętajcie, że zrobiony gniotek nie powinien być używany na co dzień, jako zwykła zabawka. To „pomoc” w sytuacji złości, która powinna mieć jasno ustalony kontekst używania.

Dzieci w wieku szkolnym

Co mnie złości? – warto zaproponować dzieciom, żeby zatrzymały się na chwilę i zastanowiły, co je zezłościło. Świadomość tego, co wywołało złość, może pomóc w poradzeniu sobie z tym uczuciem.

Gdzie jest złość? – człowiek odbiera uczucia całym sobą. Nasze ciało daje sygnały o występującym lęku, złości, smutku etc. Zapytajcie się swoich dzieci, gdzie czują złość. Odpowiedź może Was zaskoczyć. Podczas zajęć z dziećmi usłyszałam, że złość mieszka w zębach, brzuchu, nogach.

Liczenie do 10 – dla dzieci, które potrafią liczyć po cichu. Liczenie od 1 do 10 lub od 10 do 1 umożliwia wstrzymanie się w działaniu w sytuacji dużej złości, która może przybrać formę agresji.

Zaciskanie pięści – celem tej techniki jest skierowanie uwagi na inne działanie. Dziecko zaciska pięść tak mocno, aż zobaczy, że robi się ona biała — wtedy puszcza. To szybka metoda i „dyskretna” do poradzenia sobie ze złością, np. w szkole, wśród innych ludzi.

Myślenie o czymś przyjemnym – czasami pomocne okazuje się skupienie myśli na czymś przyjemnym, z czym mamy miłe wspomnienia lub skojarzenia. Dzieci często podają, jako przykład czegoś przyjemnego ulubione miejsce, potrawę lub zabawkę.

Trening Zastępowania Agresji – to metoda pracy z dziećmi i młodzieżą, które nie radzą sobie z uczuciami, zachowując się agresywnie w stosunku do innych i otoczenia. Na temat Treningów Zastępowania Agresji (TZA) przygotowałam dla Was następny wpis 🙂

Na zakończenie
Powyższe działania to sprawdzone przeze mnie sposoby na wspieranie dzieci w radzeniu sobie ze złością. Zachęcam Was do wymyślania swoich metod, a także do rozmowy z dziećmi i tworzenia razem z nimi aktywności, które pomogą im w radzeniu sobie z uczuciami.

You may also like