Współodpowiedzialność w rodzinie

Rodzinę tworzą wszyscy jej członkowie. Każda osoba wnosi coś do niej, a także ma wobec niej pewne zadania. Dzisiaj pokażę Wam, dlaczego warto ustalać z dziećmi zadania i obowiązki domowe.
Dziecko, które aktywnie uczestniczy w tworzeniu rodziny, wykonując również wobec niej pewne zadania:
  • Uczy się odpowiedzialności;
  • Wzmacnia poczucie kompetencji;
  • Uczy się podejmowania decyzji;
  • Wzmacnia poczucie własnej wartości;
  • Wzmacnia poczucie sprawczości;
  • Działa w oparciu o motywacje wewnętrzną, a nie zewnętrzną;
Dzieci chcą mieć realny wpływ na to, jak funkcjonuje ich dom i rodzina. Nie oznacza to oczywiście, że przerzucamy na nie odpowiedzialność. To rodzice są przywódcami. Dają natomiast dzieciom okazje do uczestniczenia w tworzeniu rodziny i domu. Im mniejsze dziecko, tym chęć do pomocy w zadaniach domowych jest większa. Jeśli Wasza pociecha nie jest już Maluchem, nie oznacza to, że wszystko stracone i jest za późno. Dzieci nie chcą mieć narzucanych zadań, dlatego warto włączyć je w ustalanie ich.
Czym się kierować ustalając zadania/obowiązki domowe?
  • Ustalamy je razem – jeżeli dziecko uczestniczy w wyborze aktywności, ma na nie jakiś wpływ, jest większa szansa, że będzie się do nich stosować. Nikt z nas nie lubi, gdy ktoś nam coś narzuca. Usiądźcie wspólnie, wypiszcie zadania, które są do zrobienia w domu i porozmawiajcie.
  • Dopasujmy je do wieku – jeżeli damy Dzieciom zbyt trudne zadanie, szybko się zniechęcą. Gdy będzie zbyt łatwe, jego wykonanie nie będzie dawało satysfakcji. 
  • Zapiszmy je – zapisanie lub narysowanie zadań jest bardzo ważnym elementem ustaleń. Taka przypominajka przyda się na początek, puki ustalone aktywności nie staną się nawykiem. Dla małych dzieci dobrze jest przygotować obrazki przedstawiające zadania, tak żeby mogły do nich wracać. Ze starszymi można użyć słów lub symboli, by zapiski były przyjemne dla oka 😊
    Mam dla Was grafikę do wydrukowania i wspólnego wypełnienia. Możecie pobrać ją  TUTAJ
  • Pytajmy – ustalenie zadań to pierwszy krok. Potem dobrze jest wracać do ustaleń, pytać i weryfikować, jak się wszyscy z nimi mają. Dla Dziecka, które nigdy wcześniej nie wykonywało pewnych czynności, może dojść do rozczarowania. Mogło myśleć, że dane zadanie jest łatwiejsze, tymczasem nie daje sobie z nim rady i potrzebuje wsparcia. Może być też tak, że pewne zadania są nielubiane przez wszystkich członków rodziny i wtedy możecie wymieniać się nimi, by ktoś nie został sam na placu boju.
  • Pokazujmy – najlepiej uczymy się przez obserwację, dlatego pokazujmy Dzieciom jak mogą wykonać pewną czynność lub jak działają sprzęty, np. włączenie pralki, zmywarki.
  • Pokazujmy konsekwencje – jeżeli ktoś nie trzyma się rodzinnych ustaleń, pokazujmy mu konsekwencje. Nie wstawiłeś zmywarki wieczorem, rano trzeba umyć potrzebne naczynia ręcznie lub poczekać, aż skończy pracę zmywarka, by przygotować śniadanie.
Mam nadzieję, że dzisiejszy tekst będzie dla Was inspiracją do rozmów o zadaniach domowych z Dziećmi. Życzę Wam dobrego czasu w trakcie tych ustaleń

 

Dziękuję Ci za przeczytanie tego tekstu. Będzie mi bardzo miło, jeżeli pozostawisz po sobie ślad 🙂
Informacja od Ciebie to możliwość, by blog się rozwijał oraz okazja dla mnie do lepszego poznania moich czytelników.
Pozostaw komentarz — dzieląc się swoimi przemyśleniami i uwagami. Mając informację zwrotną od Ciebie, mogę tworzyć kolejne artykuły.
Udostępnij link do artykułu – jeżeli to, co napisałam jest dla Ciebie ciekawe, inspirujące lub wzbudziło w Tobie różne uczucia, daj znać swoim znajomym i prześlij im ten tekst.
Dołącz do mnie na Instagramie – znajdziesz tam fragmenty mojej codzienności, małe i większe przyjemności, a także miejsca i książki, które mnie inspirują.
 

Zobacz podobne: