Dbanie o swoje emocje w trudnym momencie życia

Kilka tygodni temu ten tekst „chodził” mi po głowie. Wtedy myślałam o nim, jako o wskazówce dla nas dorosłych, dlaczego fajnie jest mieć kontakt ze swoimi emocjami. Dzisiaj, pisząc ten tekst, chcę Wam pokazać, że świadomość własnych trudnych emocji jest niezbędna do funkcjonowania w nowej rzeczywistości, jaką zgotowała nam pandemia.
Zamknięcie w domu, gdy przez okno puka do nas wiosna, praca naszych bliskich, którzy ryzykują swoje życie i zdrowie, strach o rodziców i dziadków, bycie z dziećmi 24/7, dystans między ludźmi, niepewność finansowa i zawodowa – to część sytuacji, z którymi obecnie przychodzi nam się spotkać. 
Dlatego też w dzisiejszym wpisie chcę Wam pokazać, dlaczego widzenie, rozumienie i dbanie o swoje emocje może nam pomóc przetrwać ten czas. A na końcu mam dla Was prezent – tygodniowy kalendarz emocji do pobrania i wydrukowania. Możecie zaznaczać w nim swój nastrój dzień po dniu, by mieć szerszą perspektywę na temat swoich emocji.
Trudne emocje, do jakich zaliczyć możemy smutek za utraconą rzeczywistością, strach o siebie i najbliższych, a także złość na dzieci i partnera/partnerkę, są nam potrzebne i przyznanie się do nich, mówienie o nich głośno, nie jest niczym złym. Niestety spotkałam w internecie negatywne komentarze wobec osób, które jasno mówiły, że obecna sytuacja jest dla nich trudna.  Media społecznościowe dokładają swoją cegiełkę, ponieważ więcej tam pięknych zdjęć i motywacyjnych wpisów, niż prawdziwych emocji.

 

Instagram kipi od inspiracji na spędzenie czasu w trakcie kwarantanny – zajęcia fitness, języki obce, kursy online, lista filmów do obejrzenia na Netflix. Nie zrozumcie mnie źle, wiem, że część osób tak właśnie radzi sobie z trudnymi emocjami – angażując siebie i swoją głowę w działanie. Brakuje mi jednak przestrzeni na refleksję, wątpliwości, strach, frustrację – bo mając pracę, dziecko i obawy, trudno jest rozwijać się i robić dobrą minę do zdjęć…

 

Widzenie tych trudnych emocji daje możliwość lepszego zrozumienia siebie. Brak cierpliwości do dzieci, ogromne zmęczenie na koniec dnia, to reakcje na nasze emocje. Przyglądając się im, zadając sobie pytanie „Jak się czuję?” „Czego dokładnie się boję?”, „Co mnie złości?” „Czego potrzebuję?” możemy w pewnym sensie „zaprzyjaźnić się” ze swoimi emocjami. Przyglądając się im, można się z nimi poznać i zaprosić je na jakiś czas, wiedząc, że są tak samo ważne w naszym życiu jak np. radość czy miłość.

 

Uznanie ich poprawi nie tylko nasz stan psychiczny, ale również fizyczny. Będąc  kontakcie ze swoimi emocjami, mając świadomość co i dlaczego czuję, mogę lepiej odbierać sygnały z ciała, które również mnie o tych emocjach informują. Bezsenność lub też ogromne zmęczenie, migreny, bóle brzucha, problemy skórne – mogą być odpowiedzią naszego ciała na przeżywany stres. Wiedząc co czujemy, mamy możliwość lepiej odbierać informacje, które wysyła nam nasze ciało.

 

W jaki sposób zacząć poznawać swoje emocje? Znajdź 5 minut dziennie, dasz radę 😉, usiądź w ciszy i pomyśl się, jak się dzisiaj czułaś/eś. Zapisz sobie te emocje (możesz skorzystać z załączonego przeze mnie kalendarza) i zastanów się, jakie myśli im towarzyszyły. Spróbuj robić to codziennie przez tydzień i sprawdź, jak ten czas dla Ciebie i twoich emocji przekłada się na Twoje samopoczucie.

 

TYGODNIOWY KALENDARZ EMOCJI DO DRUKU
Jeżeli chciałbyś porozmawiać o swoich emocjach, omówić trudności rodzicielskie, które w ostatnim czasie nabrały na sile – możesz do mnie napisać w sprawie konsultacji online.
Trzymam za Ciebie kciuki i daj się poznać swoim emocjom!
Małgosia
Dziękuję Ci za przeczytanie tego tekstu. Będzie mi bardzo miło, jeżeli pozostawisz po sobie ślad 🙂
Informacja od Ciebie to możliwość, by blog się rozwijał oraz okazja dla mnie do lepszego poznania moich czytelników.
Pozostaw komentarz — dzieląc się swoimi przemyśleniami i uwagami. Mając informację zwrotną od Ciebie, mogę tworzyć kolejne artykuły.
Udostępnij link do artykułu – jeżeli to, co napisałam jest dla Ciebie ciekawe, inspirujące lub wzbudziło w Tobie różne uczucia, daj znać swoim znajomym i prześlij im ten tekst.
Dołącz do mnie na Instagramie – znajdziesz tam fragmenty mojej codzienności, małe i większe przyjemności, a także miejsca i książki, które mnie inspirują.
 

 

Zobacz podobne: