Deprecated: Creation of dynamic property iworks_options::$options is deprecated in /home/minkado/ftp/malgorzataowczarek.pl/wp-content/plugins/sierotki/includes/iworks/options/options.php on line 230
Wpisy – Pomagam zrozumieć dziecięcy świat.

Adwentowy kalendarz relacji do pobrania


Deprecated: Creation of dynamic property simple_html_dom::$optional_closing_array is deprecated in /home/minkado/ftp/malgorzataowczarek.pl/wp-content/plugins/sierotki/vendor/simple_html_dom.php on line 1487

Sposoby na uspokojenie dla Malucha


Deprecated: Creation of dynamic property simple_html_dom::$optional_closing_array is deprecated in /home/minkado/ftp/malgorzataowczarek.pl/wp-content/plugins/sierotki/vendor/simple_html_dom.php on line 1487

Gdy w sercu i głowie Malucha pojawia się emocjonalna burza – trudno o zaproponowanie innych sposobów na poradzenie sobie ze złością.

Przygotowałam dla Was propozycje sposobów na złość, które możecie w formie zabawy, gdy panuje spokój – przećwiczyć z waszym Maluchem i próbować sięgać po nie, gdy pojawiają się trudne emocje.

Przytulenie to jeden z najprostszych sposobów, by pomóc Maluchowi z napięciem, które nagromadziło się w ciele. Warto zapytać dziecko, czy potrzebuje się przytulić, nie robić tego bez pytania, w sposób gwałtowny.

Dlaczego przytulenie może pomóc? Małe dzieci odczuwają złość w ciele. Bliskość z drugim człowiekiem reguluje napięcie w ciele. Dodatkowo przytulanie powoduje wyrzut hormonu oksytocyny, która jest odpowiedzialna za budowanie przywiązania, a także redukcję stresu i napięcia.

Rysunek złości może być również pomocną formą wyrażenia złości. Dlaczego? Przekierowujemy wtedy naszą uwagę na działanie, dodatkowo angażujemy nasze dłonie, a to często w nich u Małych dzieci gromadzi się napięcie (stąd szczypanie, rzucanie i bicie).

Tupanie nogami to z kolei sposób, by zredukować napięcie, które nagromadziło się w nogach. Zamiast kopania, możesz zaproponować Maluchowi tupanie. Wspólnie odrysujcie nogi Dziecka, ozdóbcie je i powstanie Wam mata do tupania.

Myślenie o czymś przyjemnym zmniejsza poziom stresu i napięcia. Warto mieć w głowie zapisany obraz jakiegoś bezpiecznego miejsca lub wspomnienie sytuacji, które wywołują w nas spokój, kojarzą nam się z czymś bezpiecznym, „puchatym” i „ciepłym” 🙂

Zabawki antystresowe czyli gniotki, pop it lub piłeczki antystresowe, mogą być pomocne w regulowaniu napięcia. Tutaj znowu dajemy dłoniom narzędzie do poradzenia sobie z napięciem, które się w nich nagromadziło.

Głębokie oddychanie daje nam możliwość uspokojenia. W jaki sposób nauczyć Maluchy oddychania? Zaproponuj, żebyście usiedli razem na podłodze, zamknęli oczy, a potem wciągnijcie powietrze nosem, jakbyście wąchali kwiaty, a potem wypuśćcie buzią, jakbyście zdmuchiwali świeczkę.

Dlaczego oddychanie jest pomocne? Po pierwsze dajemy naszemu mózgowi zajęcie, przez co zmieniamy tor myślenia i oddalamy się od źródła napięcia. Po drugie podczas oddychania wprowadzamy do naszego organizmu tlen, który powoduje, że nasze serce zaczyna spokojniej pracować.

Mam nadzieję, że moje propozycje na regulowanie napięcia u Maluchów będą dla Was pomocne.

Podzielcie się w komentarzach swoimi sposobami i tym, co pomaga Wam i Waszym Maluchom w radzeniu sobie ze złością 😉

Jak zaopiekować Malucha podczas Świąt?


Deprecated: Creation of dynamic property simple_html_dom::$optional_closing_array is deprecated in /home/minkado/ftp/malgorzataowczarek.pl/wp-content/plugins/sierotki/vendor/simple_html_dom.php on line 1487

Uszanuj granice i potrzeby Malucha. Jeżeli nie chce próbować nowych dań, zadbaj, by na stole pojawiły się sprawdzone i bezpieczne dla dziecka potrawy, które lubi i zna. Tak samo przy powitaniach z rodziną – jeżeli Maluch nie chce się witać, przytulać, dawać buziaki – wesprzyj go, bądź z nim i akceptuj.

Ogranicz czas oczekiwania na prezenty. Jeżeli widzisz, że dla Malucha jest to trudne i budzi w nim dużo napięcia. Jeżeli w Waszym domu prezenty otwiera się po kolacji, nie zostawiajcie ich pod choinką od samego początku. Maluch, który widzi paczuszki i słyszy, że ma czekać do końca kolacji, może mieć z tym kłopot. To oczekiwanie może potęgować trudne emocje i zachowania.

Zorganizuj aktywności adekwatne do potrzeb dziecka. Jeżeli Twój Maluch potrzebuje dużo ruchu – w przerwie podczas uroczystości, np. w drugim pomieszczeniu, zorganizujcie szybki trening strażacki/policyjny lub domową gimnastykę. Natomiast, jeżeli Wasz Maluch szybko się męczy nadmiarem bodźców, zbudujcie mu bazę, w której będzie mógł poleżeć, poprzytulać się z Wami i odpocząć.

Mam nadzieję, że moje wskazówki będą dla Was pomocne i czas Świąt będzie momentem bliskości z rodziną i działania w zgodzie ze sobą, potrzebami Waszymi i Waszego Malucha 🙂

Kalendarz Adwentowy do pobrania


Deprecated: Creation of dynamic property simple_html_dom::$optional_closing_array is deprecated in /home/minkado/ftp/malgorzataowczarek.pl/wp-content/plugins/sierotki/vendor/simple_html_dom.php on line 1487

Zapraszam Was do wspólnej zabawy i przygotowań do Świąt.

Przygotowałam dla Was Kalendarz Adwentowy do pobrania i wydrukowania.


Pobierz kalendarz

W jaki sposób możecie korzystać z Kalendarza?

  • Wydrukujcie plakat i zadania;
  • Ustalcie daty dla poszczególnych zadań;
  • Przyczepcie złożone karteczki z zadaniami do dat na plakacie LUB ponumerujcie zadania i schowajcie do pudełka, które będzie leżało obok plakatu;
  • Codziennie odkrywajcie nowe aktywności, które będą budował relacje i przygotowywały Was na nadejście Świąt!

Koncentracja uwagi u Maluchów


Deprecated: Creation of dynamic property simple_html_dom::$optional_closing_array is deprecated in /home/minkado/ftp/malgorzataowczarek.pl/wp-content/plugins/sierotki/vendor/simple_html_dom.php on line 1487

Selektywna uwaga

To zdolności do skupienia uwagi na wybranym aspekcie otoczenia lub czynności. W przypadku małych dzieci uwaga selektywna może dotyczyć słuchania bajki lub zabawy zabawką.

Ile czasu Maluch może być skoncentrowany?

Do pierwszego roku życia ok. 2 minuty
Między 2 a 3 rokiem życia ok. 4 minuty
Między 5 a 6 rokiem życia ok. 9 minut*

*są to przeciętne czasy i wiele czynników może wpływać na zdolność dziecka do koncentracji

Agresja malucha


Deprecated: Creation of dynamic property simple_html_dom::$optional_closing_array is deprecated in /home/minkado/ftp/malgorzataowczarek.pl/wp-content/plugins/sierotki/vendor/simple_html_dom.php on line 1487

Agresja jest nieodłącznym elementem naszego rozwoju. Stanowi część naszego życia. Warto się jej przyglądać i wiedzieć, jak kształtuje się u Małych Dzieci.

Zachowania agresywne u małych dzieci

U Małych Dzieci poniżej roku, bicie, szczypanie lub gryzienie nie ma charakteru agresywnego. Maluch w ten sposób wyraża emocje, radzi sobie z nadmiarem energii i napięciem. Jego działanie nie jest skierowane przeciwko innym, ma charakter odkrywania i cieszenia się z interakcji z innymi.

Kryzys drugiego roku życia

W wieku dwóch lat Maluch wie już, że istnieje „Ja i Ty”, jako osobne jednostki. To powoduje, że pojawia się w nim gotowość do przeżywania złości na kogoś i zachowywania się wobec niego z zamierzoną siłą. Nadal jednak jego zachowanie nie jest w pełni zamierzone, bo nie wie wystarczająco dużo o przyczynie i skutku, aby zrozumieć konsekwencje swojego działania lub jak regulować to zachowanie wobec innych.

Świadomość własnej siły

Małe dzieci, zwłaszcza te poniżej 3,5 roku życia, prawie nie znają swojej siły. Potrzebują wsparcia dorosłych, którzy pokażą im swoje granice i to, co jest zachowaniem przyjemnym, a tym co nieprzyjemne.

Jak reagować?

Maluchy potrzebują wielu przypomnień, by zrozumieć, że dane zachowanie nie jest przyjemne i co mogą robić.
„Piesek nie lubi być bity. Pokażę Ci, jak możesz go głaskać.”
„Zrób to delikatnie, o tak (pokazujemy)”
„Nie chcę, żebyś mnie gryzł. Możesz dać mi buziaka, jeżeli masz ochotę”

Jak maluchy rozumieją śmierć?


Deprecated: Creation of dynamic property simple_html_dom::$optional_closing_array is deprecated in /home/minkado/ftp/malgorzataowczarek.pl/wp-content/plugins/sierotki/vendor/simple_html_dom.php on line 1487

Czym dla malucha jest śmierć?

Maluchy nie rozumieją pojęcia śmierci i jeżeli nie dotyczy ona najbliższych im osób, mogą nie reagować w żaden wyjątkowy sposób.
Małe dziecko wierzy w odwracalność śmierci, np. dzisiaj „jest umarnięty”, ale jutro pójdzie do pracy.

Czterolatki

Pojęciu śmierci raczej nie towarzyszą jakieś specjalne uczucia. Maluch może poprzez słowa określać emocje, które towarzyszą śmierci, np. smutek.
W dalszym ciągu jest to dla niego pojęcia abstrakcyjne i odwracalne, np. Dinozaury wymarły, ale jak wrócą to będziemy mogli je obejrzeć.

Pięciolatki

Na tym etapie pojęcie śmierci staje się bardziej konkretne i szczegółowe. Wiele Maluchów na tym etapie łączy śmierć z końcem i bezruchem.
Dla niektórych pięciolatków świat przyrody, martwe zwierzęta mogą być fascynującym, a zarazem trudnym zjawiskiem, którego unikają.
Często na tym etapie pojawia się obawa, że rodzice umrą.

Sześciolatki

Na tym etapie Maluchy stają się bardziej wrażliwe na pojęcie śmierci. Dla sześciolatka śmierć dalej może mieć charakter odwracalny. Dziecko często wiąże śmierć z wiekiem i tworzy założenia, że starsi ludzie umierają pierwsi.

Jak rozmawiać z dziećmi o śmierci?

  • Mówmy dzieciom prawdę (adekwatnie do wieku i możliwości);
  • Reakcje Malucha mogą się różnić od reakcji nas, dorosłych, na wieść o śmierci bliskiej osoby.
  • Temat śmierci nie zostanie załatwiony na raz. Rozmowy o tym wymagają powtarzania i wracania do niego;
  • Rozmowy o śmierci prowadźcie na co dzień, np. podczas spacerów, gdy napotkacie na martwe zwierzę;
  • Jeżeli w Waszej rodzinie pojawiła się śmierć, nazywajcie swoje emocje, nie chowajcie ich przed Dziećmi.
  • Maluch nie potrzebuje głębokich, wnikliwych, teologicznych wyjaśnień. Na to przyjdzie czas, gdy pojawi się u niego rozumienie abstraktów.

Czego boi się Maluch?


Deprecated: Creation of dynamic property simple_html_dom::$optional_closing_array is deprecated in /home/minkado/ftp/malgorzataowczarek.pl/wp-content/plugins/sierotki/vendor/simple_html_dom.php on line 1487
Strach to bardzo ważna emocja, która informuje nas o potencjalnym niebezpieczeństwie. 
Czasami nam dorosłym trudno jest zrozumieć dziecięce lęki. Czasami staramy się im zaradzić szukając racjonalnych argumentów i liczymy, że tym sposobem uspokoimy naszego malucha. Tymczasem część lęków ma podłoże rozwojowe. W dzisiejszym wpisie przyjrzymy się im, by lepiej zrozumieć Malucha 🙂

Jak łagodnie zakończyć zabawę?


Deprecated: Creation of dynamic property simple_html_dom::$optional_closing_array is deprecated in /home/minkado/ftp/malgorzataowczarek.pl/wp-content/plugins/sierotki/vendor/simple_html_dom.php on line 1487

Często dostaję od was pytanie, jak radzić sobie z niechęcią dziecka do końca zabawy? Jakie mam pomysły na łagodne wyjście z placu zabaw lub zakończenie zabawy na koniec dnia. Dzisiaj podsyłam Wam moje pomysły 😉

Początek przedszkola i dziecięce smutki


Deprecated: Creation of dynamic property simple_html_dom::$optional_closing_array is deprecated in /home/minkado/ftp/malgorzataowczarek.pl/wp-content/plugins/sierotki/vendor/simple_html_dom.php on line 1487

Dla niektórych dzieci początek przedszkola to przygoda, dla innych trudny moment, z którym potrzebują się oswoić. W tym roku rozpoczęcie roku przedszkolnego to wyzwanie dla wielu rodziców i maluchów, które z powodu pandemii nie mogły przejść procesu adaptacji tak jak tego potrzebowały. Dzisiaj podzielę się swoimi pomysłami na dziecięce smutki, które mogą pojawić się w pierwszych tygodniach przedszkola.